Ing. Vladimír Pompoš - FAWAX


Prejdi na obsah

ISO 9001

SMK/SMBP


Medzinárodne uznávaná norma ISO 9001:2000 je všeobecnou normou. Nevzťahuje sa teda na vybrané produkty, ale na všetky odvetvia priemyslu a služieb. Normu vypracovala Medzinárodná organizácia pre štandardizáciu (ISO) a jej účelom je stanoviť medzinárodné požiadavky na systém manažérstva kvality. Norma ISO 9001:2000 umožňuje organizácii stanovením politiky a cieľov kvality dosiahnuť s nimi zhodu a túto preukázať iným. Hlavným cieľom normy je podporovať rozvoj efektívneho a prehľadného riadenia spoločnosti.

Medzi najvýznamnejšie prvky normy patrí:

  • systém manažérstva kvality,
  • zodpovednosť manažmentu,
  • manažment zdrojov,
  • realizácia produktu,
  • meranie, analýza a zlepšovanie.


Systém manažérstva kvality podľa požiadaviek normy ISO 9001:2000 je určený pre všetky typy organizácii bez rozdielu zamerania či veľkosti organizácie, nakoľko jej zámer je informovať, že jej produkty (výrobky a služby) sú kvalitné a sú nimi schopní uspokojovať potreby zákazníkov za primeranú cenu. Systém si môžu zaviesť a nechať certifikovať výrobné, obchodné, servisné, montážne, či poradenské a vzdelávacie organizácie zo všetkých oblastí priemyslu a služieb. Tieto systémy sú zavádzané takisto aj vo verejných inštitúciách ako sú úrady, školy, zdravotnícke zariadenia, divadlá, atď.

Pred samotnou implementáciou systému manažérstva kvality je potrebné, aby si organizácia ujasnila niekoľko hľadísk a to:

  • prečo chce, resp. musí systém manažérstva kvality zaviesť,
  • ktorých oblastí činností organizácie sa bude systém manažérstva kvality týkať,
  • rozsah, v akom bude zavedený (celá firma - všetky činnosti alebo len významné činnosti - napr. obchod, výroba, servis, apod.),
  • rozdelenie právomocí vedúcich pracovníkov a jednotlivých zamestnancov,
  • spôsob, akým chce organizácia systém manažérstva kvality zaviesť.


Doba zavádzania systému riadenia je spravidla závislá na:

  • veľkosti organizácie, časovému prispôsobeniu vedenia a zamestnancov,
  • spôsobu a forme zavádzania (iba vlastnými silami, s pomocou odborného externého poradcu alebo kombináciou týchto možností).


Zavedenie a certifikácia systému manažérstva kvality podľa normy ISO 9001:2000 prináša výhody vo viacerých oblastiach:
a) ekonomické prínosy
- činnosťou neustáleho zlepšovania zníženie nákladov na (ne)kvalitu a zvýšenie kvality produktov (výrobkov a služieb)
- maximálna spokojnosť zákazníkov, t.j. zníženie počtu reklamácií a sťažností (minimalizácia výdajov s tým spojených)
- posilnenie dôvery, lojality a vzťahov medzi organizáciou a zákazníkmi
- možnosť účasti vo verejných súťažiach
- zlepšenie postavenia na trhu (otvorenie nových príležitostí a udržovanie podielu na trhu)
b) prínosy pre vedenie organizácie
- zlepšenie celkového riadenia organizácie (tzv. "procesy pod kontrolou")
- skvalitnenie jej fungovania (zvýšenie efektivity a produktivity činností)
- presné zadefinovanie zodpovedností a právomocí (horizontálne i vertikálne)
- sprehľadnenie činností, poriadok vo firme/v organizácii
- vybudovanie firemnej kultúry
- vytvorenie základov pre neustále zlepšovanie QMS v organizácii
c) public relations
- zlepšenie image podniku, zvýšenie prestíže firmy
- dôkaz serióznosti organizácie, zvýšenie dôveryhodnosti

Norma ISO 9001:2000 poskytuje návod na vybudovanie a udržiavanie fungujúceho systému manažérstva kvality. Certifikovaná organizácia je oprávnená pre certifikované oblasti používať certifikačnú známku.


Stránky sú umiestnené na serveri spoločnosti crooce.com - the internet company, s.r.o. a sú optimalizované pre prehliadač Mozilla Firefox od verzie 3.0.5 s rozlíšením obrazovky 1024x768 pixelov a viac


Home Page | Ponuka | SMK/SMBP | Formuláre | FAQ | Referencie | Kontakt | Odkazy | Na stiahnutie | Doklady o kvalifikácii | Právne informácie | Vyhľadávanie | Relax | Mapa stránky


Sub-menu:


Zpäť na obsah | Zpäť na hlavné menu